top of page
Search

Interbiu Band: Demo Untuk Rakyat

Haloo semua, Demo Untuk Rakyat (D.U.R). Band Underground yang tidak terlupakan di Sandakan Sabah, Borneo. Band local Sabah ni antara band otai di Sandakan ni.



S: Bruh, aku dengar orang bilang genre band kamu ni Punk. Betulkah tu? Cerita sikit.


J: Pertama, terima kasih untuk kesempatan yang di berikan untuk projek Arkib cahaya dan tahniah berjaya mengadakan ruang seperti ini harap terus sukses. dan editornya terus semangat dan tetap semangat. Untuk soalan ni kami hanya boleh berterima kasih sudah mendokumentasikan band D.U.R sebagai band Punk , sebenarnya agak berat definasi yang kena kasih itu. Sebenarnya masih jauh lagi sebab kami kadang masih belum bisa jadi diri sendiri sepenuhnya. Masih berada dI bayang-bayang orang lain, kadang-kadang masih belum boleh menjengkelkan buat orang lain. Terima kasih teman-teman yang masih dan selalu mengikut perkembangan D.U.R. Terus berinteraksi dan jabat selalu sampai berkarat.


S: Siapa line up asal band Demo Untuk Rakyat (D.U.R) ni ah? (dan yang terkini punya line up jugak)


J: Asal line up demo untuk rakyat, sebab kita adalah band yang rata ratanya adalah temaN-teman dalam komuniti yang sama yang mana line pertama adalah saya sendiri, ada Zerhan (Toxicated) doakan selalu beliau yang dalam proses sembuh dari sakit, ada Taufik (Soda and Cocaine ) ada Nadhir (Soda n Cocaine ) Ayub (Propaganda3), ada Jali (Toxicated) ada Edry (Toxicated) ada Q ( Karok) ada Jay (Propaganda), ada arwah Antok yang telah meninggalkan kita tapi tidak akan pernah kita lupakan, dan sekarang ada Azmi (SMBD), Jon (SMBD) ada Andre, ada Joni yang sudah main dengan kita pada acara baru baru ini. Maafkan kami kalau ada yang terlimpas atau tersalah, ini adalah antara line up yang pernah main show untuk Demo Untuk Rakyat. Kebersamaan yang wujud semakin kuat semakin erat sebuah cerita, makin seru dan semakin kuat semangat untuk berkarya bersama.


S: Bila kamurang start main Gig ah? Cuba share sikit.

J: Kami start pada tahun 2011, kami isi slot untuk band Tour Dari Kuala Lumpur/Kota Kinabalu dan di sanalah kami start main dalam show tersebut yang kebetulan show itu venue dia dibuat di Sandakan. Di situlah bermulanya D.U.R sebagai kugiran yang mana masa itu kami ada material 1 buah lagu dan kebanyakan kami cover band band mcm Marjinal, Bunga Hitam dan berapa band lagi.


S: Kamurang banyak main Gig kan. Gig apa yang kamu indak bulih lupakan?


J: Gigs kami main tidaklah banyak tapi adalah sikit-sikit. Kenangan semua tempat best dari satu tempat sampai ke tempat yang lain. Semua ada kenangan yang tidak bisa kena ulang lagi. Ada suka, duka, emosi yang tidak mungkin terulang kembali. Kami dapat kawan baru, pengalaman baru dan setiap show yang kami main semua banyak yang bernyanyi bersama dalam lagu-lagu yang kami bawa. Semua tidak dapat lupa, seperti mana cinta pertama seorang rakyat pada pemimpinnya.


S: Cerita bah ringkas sejarah terciptanya Demo Untuk Rakyat (D.U.R) ni.


J: D.U.R Bermula tanpa dirancang sepenuhnya, cuma kami terinspirasi dari kawan-kawan yang pada waktu itu tidak silap Pangrok Sulap yang berkesempatan melakukan projek D.I.Y, ketika itu ke Sandakan mengilhamkan kami untuk perlu ada satu komunitas walaupun tidak jadi aktivis seni tapi sekurangnya kami bisa bergerak dalam seni muzik dan kebetulan masa itu ada kawan-kawan dari Kuala Lumpur datang untuk tour, kami buat satu band yang kami dengan tidak sengaja bagi nama band Demo Untuk Rakyat secara spontan ketika itu. Dan, dari situlah nama itu kami pakai sampai sekarang. Kami cuba singkatkan jadi D.U.R bagi mendapatkan sokongan dan peruntukan dari kerajaan dalam bentuk apa pun yang boleh menjana kehidupan kami hehehe. Sejarah yang panjang tidak menjamin buku yang padat dengan isinya tapi cukuplah menjadi kekuatan sebuah cerita dari awal dia bermula.



(Interbiu ini adalah daripada saudara Mukti Hassan dan tidak semestinya mencerminkan pendapat pihak Arkib Cahaya)

42 views0 comments
bottom of page